Scouting Terraqua heeft verschillende "speltakken". Een speltak is de benaming die binnen Scouting wordt gebruikt om een leeftijdsgroep aan te geven en een onderverdeling te maken in land en water. Speltakken draaien een programma dat specifiek is gericht op de leden die erin zitten. Als je interesse hebt neem dan contact via de email op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bevers 4-7 jaar

Zit je in groep 1, 2 of 3 en wil je de wereld ontdekken? Dan moet je een keer komen kijken bij de Bevers. De bevers houden vooral van spelen. Spelen in de natuur, sportief spelen, knutselen of gewoon samen spelen. Ook ontwikkelen ze al verschillende scoutingtechnieken voor later. Spelenderwijs ontdekken de bevers de wereld om zich heen. Bij de Bevers speel je in het fantasiedorp Hotsjietonia waar je samen met Sterre allemaal leuke avonturen beleefd. De bevers komen bij elkaar op zaterdag van 10.00 - 12.00 uur.

Dolfijnen 7-11 jaar

Zit je in groep 4, 5 of 6 en vind je het leuk om wekelijks avonturen te beleven. zowel op het land als op het water? Dan zijn de dolfijnen misschien wel iets voor jou! In de zomermaanden gaan ze om de week zeilen. Maar wat doen de dolfijnen nog meer voor spannende dingen? Ze helpen Sinterklaas met surprises maken, hebben een echte kerstbrunch, hebben zelf een lichtje in elkaar gesoldeerd, een discofeest georganiseerd en gaan op kamp. Lijken dit je nu allemaal hele gave dingen en ben je tussen de 7 en 12 jaar kom dan eens langs, wij zijn er! De dolfijnen zijn er elke zaterdag van 10.00 - 12.00 uur.

Welpen 7-11 jaar

Houd je niet zo van zeilen maar zit je wel in groep 4, 5 of 6? Dan zijn de welpen misschien iets voor jou! De welpen doen echt van alles en nog wat: vuurtjes bouwen, toneelspelen, koken, knutselen. Ze leren over EHBO, speurtochten, pionieren en doen kennis op over natuur en nog veel meer. En natuurlijk gaan ze op kamp. De welpen spelen in het thema van Jungleboek en beleven allerlei spannende avonturen in de jungle met Mowgli en Shanti en hun vrienden Baloe, Bagheera, Rikki Tikki Tavi, Marala en vele anderen. In de jungle is er altijd wat te doen en elk dier heeft zijn of haar eigen wijsheden en favoriete bezigheden. Zo valt er altijd wat te nieuws te beleven. De welpen komen bij elkaar op vrijdagavond van 18.30 - 20.00 uur.

Zeeverkenners 11-15 jaar

In het vaarseizoen zijn de zeeverkenners elke week op het water te vinden. Ze houden van zeilen en waterspellen. Naast het regulieren programma zie je de zeeverkenners terug in een reeks nationale en regionale activiteiten. Zo zullen ze gaan roeien op de bosbaan met de Roer- Zeil en Wrikwedstrijden (RZW) en een gooi doen naar de landelijke zeilwedstrijden. De zeeverkenners gaan elk jaar op zomerkamp en meerdere weekendjes weg.  De zeeverkenners zijn er elke zaterdag van 13.00 - 17.00 uur (16.00 uur in de wintermaanden).

Scouts 11-15 jaar

Vanaf september 2022 start de nieuwe scouts speltak voor de leeftijd 11 t/m 15 jaar. De scouts gaan verder waar de welpen zijn gestopt met een uitdagend programma op het land. Ook de scouts zullen op kamp gaan, meedoen aan de Regionale Scouting Wedstrijden (Paroba) in het Amsterdamse bos en deelnemen aan de zwemwedstrijden. De scouts draaien elke vrijdagavond van 19.00 - 20.30 uur.

Wilde vaart 15-18 jaar

De wilde vaart is de oudste jeugd speltak, ze draaien hun een eigen opkomst en kennen enkel (bege)leiding. Ze leren te varen en activiteiten te organiseren, verder zijn er meerdere weekendjes, regioactiviteiten en uiteraard het zomerkamp. De wilde vaart heeft opkomst op zaterdag van 13.00 - 18.00 uur.

Loodsen/stam 18+

Vanaf 18 jaar is er voor de jongeren ook nog een opkomst. De loodsen zijn helemaal zelf verantwoordelijk voor het programma. De loodsen ondersteunen vaak de speltakken tijdens de opkomst, dus meestal beginnen de loodsen als de reguliere opkomsten zijn afgelopen. De loodsen gaan ook op zomerkamp en sluiten het vaarseizoen traditioneel af met een weekend op de Westeinderplassen.